Saturday, March 2, 2013

AKTIVITI 2






Hai..Assalamualaikum pendidik-pendidik sekalian..apa khabar anda di sana? harap-harap sihat walafiat di samping keluarga, rakan-rakan yang disayamgi,hehe...pada entry yang lepas, kami sudah memberikan aktiviti yang pertamakan pasal kelas 3 Mesra itu, ingat lagi ke bagaimana cara mengatasinya? =) kalau tidak ingat bolehlah lihat balik entry lepas ya.

 kami tidak akan mengulangi lagi kerana kami akan memberikan aktiviti yang baru pulak...apa? tak sabar nak tau apa aktiviti itu? sabar kawan-kawan, kami akan memberikannya sebentar lagi....jom kita lihat sama-sama..=)

1. sebelum guru melangkah masuk ke kelas, guru perlu membuat muka tegas dan tidak senyum.

2. guru perlu meMberikan arahan dengaN tegas dan suara yang kuat supaya murid dapat berhenti dari melakukan sebarang aktiviti.

3. selepas itu, guru mngeluarkan guli dan balang yang telah disediakan dan diedarkan kepada setiap seorang murid di dalam kelas. 

4. pasti murid tertanya-tanya apa yang guru hendak mereka lakukan dengan guli dan balang ini. maka, pada waktu ini guru boleh menerangkan maksud pemberian tadi.

5. setiap murid akan mendapat guli tersebut dan dimasukkan ke dalam balang. guli tersebut akan bertambah jika murid mematuhi peraturan yang telah dilaksanakan. Pada setiap bulan, guru akan mengira guli tersebut. Murid yang memperoleh guli yang banyak akan diberikan ganjaran.

PESANAN :

  • Murid yang dapat menjawab soalan dengan betul, bertingkah laku baik, membuat kerja sekolah, membantu rakan juga boleh diberikan ganjaran. 
  • guru juga boleh menggunakan benda lain, bukan guli semta-mata. contohnya sistem token dan berikan bintang untuk dilekatkan di jadual yang disediakan.

kelebihan aktiviti ini


  1. Boleh meningkatkan keyakinan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran
  2. Dapat membentuk disilpin murid yang teratur dalam bilik darjah.
  3. Murid akan rasa dihargai oleh guru.
  4. paling penting adalah murid akan rasa gembira.


1 comment: