Wednesday, March 13, 2013

Koperatif

Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcdpGe-y8CNOm3wGId88H_UpFz89o698Xz_jesxiE-4hEjnv0a-X8IsRfp1TtpDPsGJmW8xjuq8lb14u11chBN4U37qXlTtL4Ocjgy9eUrpfldLZUdOpasLvZLNScv6fdq11DpfKSG_mM/s1600/images+(4).jpg

Assalamualaikum..apa khabar hari ini? moga kalian semua berada dalam keadaan yang sihat walafiat dan diredhai oleh Allah..pernah guru-guru di sekolah melaksanakan aktiviti dengan menggunakan kaedah koperatf atau dalam Bahasa Malaysia kerjasama?

 Pernah tak dengar ungkapan "apa yang penting, kerjasama.." siapa-siapa yang pernah dengar ungkapan tu pasti tahukan cerita apa yang selalu menggunakan dialog ini,hehe..bialah kami beritahu..dialog ini selalunya ada dalam cerita kartun Wonder Pets. Daripada cerita kartun pun kita boleh ambil iktibarnya tau. Apa-apa pkerjaan yang kita lakukan secara bekerjasama pasti akan menjadi mudah, cepat dan pantas. kerjasama ini tidak membebankan seseorang bak kata pepatah "berat sama di jinjing, ringan sama di pikul",hehe..sebenarnya, kami nak cerita pasal koperatif ni, jadi sama-samalah kita tengok ye..=)

APA ITU KOPERATIF?
- dalam konteks masyarakat Malaysia, koperatif membawa maksud kerja secara bersama, tolong menolong antara satu sama lain dalam satu sistem yang di panggil "berderau".
- dalam konteks pendidikan pula bermaksud murid-murid belajar bersama-sama dalam satu kumpulan yang kecil.

CIRI-CIRI PEMBELAJARAN KOPERATIF
1. matlamat kumpulan : kejayaan kumpulan dalam menjuarai pertandingan atau permainan.
2. peranan ahli : setiap ahli mempunyai tanggunggjawab yang dipikul bersama
3. sumber atau bahan : bahan dikongsi bersama dalam satu kumpulan.
4. interaksi bersemuka : diberikan hak untuk bercakap dalam kumpulan secara terkawal dengan pengawasan guru.


PERBEZAAN KOLABORATIF DAN KOPERATIF

Koperatif
Kolaboratif
guru tidak memberikan kuasa sepenuhnya kepada murid
kuasa sepenuhnya kepada murid.
guru mengawal atau bertindak sebagai instruktor
pembelajaran seiring dengan gerakan konstruktivisme sosial yang mementingkan liberisasi pengetahuan dan autoritinya

autori terletak dalam tangan guru
autoriti dipindahkan kepada murid selepas guru menentukan tugasan
mementingkan kerjasama

mementingkan hasil atau produk

No comments:

Post a Comment